مفهوم لوگوی خودروهای معروف جهان
مفهوم لوگوی خودروهای معروف جهان
برند های معروف خودروسازی جهان بر چه اساس لوگوهای خود را انتخاب کرده اند؟
فلسفه آرم خودروهای زیبا و مشهور دنیا چیست؟
در این مطلب با اکثر لوگوهای ماشین های معروف آشنا می شویم و فسلفه وجودی آنها را بررسی میکنیم :
کارل بنز موسس شرکت مرسدس بنز است که با تلاش فراوان اولین خودرو با موتور بنزینی را ساخت.
مرسدس نام یك دختر اسپانیایی است و نام دختر امیل یكینگ، تاجر بزرگ اتریشی است و كارل نام او را روی محصول خود گذاشت. پدر این دختر نماینده فروش محصولات بنز بود. كارل بنز در چهارم آوریل ۱۹۲۹ در منزلش واقع در لیدنبورگ درگذشت و امروزه خانهاش به عنوان دفتر مركزی مرسدس بنز استفاده میشود.
آرم بنز آلمان یک ستاره 3 پر است که به معنای تسلط کامل این خودرو بر زمین، دریا و آسمان است. در لوگوی جدیدتر که به تازگی طراحی شده یک قاب زیبا به دور ستاره حک شده که تاج افتخاری برای این برند مشهور خودرو سازی جهان است.
شرکت موتور سازی بایرن(Bayerische Motor Werke)موتورهای هواپیماهای جنگی را می ساخت . بی ام دبلیو از زمانی که بر روی موتورهای هواپیما کار میکرد این آرم را برای خود انتخاب کرد. این آرم نشانگر یک ملخ خوشفرم و در حال چرخش هواپیما است و رنگ آبی آن یادآور آسمان است.
لوگوی تویوتا سه شکل به صورت بیضی است که نشانگر قلب مشتری، قلب تولید و قلب “پیشرفت فنی در حال گسترش و فرصت های بیکران” است که دور دو بیضی دیگر طراحی شده است .لوگوی این شرکت خودروسازی معتبر برای هیچ انسانی غریبه نیست.
آرم مزدا شبیه به یک پرنده در حال پرواز و کمی دقیق تر شبیه صورت یک جغد است .این آرم توسط ری یوشیمارا از
یک شرکت مشهور در زمینه تصویرسازی است تکامل یافته است حرف V نمایانگر بال های باز شده است و در فرهنگ مزدا به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است.
باور کردن اینکه یک تکه کاغذ دیواری الهامبخش دلیلی بوده که با کنار هم قرار دادن چند شرکت خودروساز، بزرگترین تولیدکننده خودرو را به وجود آورد، شاید کمی سخت باشد اما این داستان تقریبا با واقعیت انطباق دارد.
سفر «ویلیام دورانت» به پاریس و آن تکه کاغذ دیواری لوگوی شرکتی را رقم زد که اکنون از آن به عنوان «ضربان قلب صنعت امریکا» یاد میشود. در ابتدا همه شرکتها اصرار داشتند، نماد فلزی از لوگوی خود را در قسمت جلویی کاپوت روی رادیاتور نصب کنند اما بعدها بیشتر به استفاده از نمادهای رنگارنگ که روی حفاظ جلویی رادیاتور یا به اصطلاح جلوپنجره قرار میگرفت، روی آوردند.
گرچه میتسوبیشی فقط ۲۵ سال در انگلستان زندگی کرد اولین خودرو خود را در سال ۱۹۱۷ ساخت. تاریخچه شرکت به سال به سال ۱۸۷۰ بازمی گردد هنگامی که اولین کشتی خود را ساخت. سه الماس ملخ کشتی است. واژه میتسوبیشی به معنای سه منشور است. اخیرا مطرح شده است که این نشان از ترکیب دو نشان خانوادگی تشکیل شده و نمایان گر هیچ بخشی از یک کشتی نیست. ارتباط این نشان با کشتی تصور اشتباهی است که بدلیل سابقه کشتی رانی و کشتی سازی شرکت در اذهان ایجاد شده است.
لوگوی هیوندای یک بیضی است که حرف H با فوت خاص بیضی مانند، درون آن قرار دارد. می توان آن را به نوعی سمبلی از هدف کارخانه برای پیشرفت دانست؛ بدین صورت که بیضی نمادی از گسترش و افق جهانی است و حرف H مورب نمادی از دو انسان یعنی کارخانه و مشتری است که به یکدیگر دست مشارکت داده اند.
آرم خودروسازی نیسان به مانند یک گارد مستحکم جلوی خودرو در یک دایره قدرت قرار دارد که نام این برند بر روی آن حک شده است.
این گارد به معنی قدرت و ایمنی بالای خودروهای این برند مشهور ژاپنی است.
دفتر مرکزی شرکت نیسان در شهر یوکوهامای ژاپن قرار دارد.
آرم رنو شبیه الماس است و نخستینبار به صورت آرم ایستاده، روی «در» موتور بهکار رفت و بوق اتومبیل پشت آن قرار میگرفت.
در سال ۱۹۲۲ میلادی قسمت مرکزی آرم برای خروج هوا بریده شد. رنو آرم امروز خود را از سال ۱۹۲۴ میلادی با خود همراه دارد.
موسس این شرکت لوئی رنو به همراه برادرانش مارسل و فرناند بودند.
جیپ به عنوان یک اتومبیل نظامی شروع به کار نمود و بعدها به عنوان یک مدل Willys-Overland شناخته شد و در حقیقت در ابتدا لوگو و آرم خاصی برای این اتومبیلوجود نداشت و از سال 1946 که این اتومبیل به عنوان یک اتومبیل غیر نظامی در بازارمعرفی گشت تا سال 1963 کلمه جیپ با فونت خاصی درون یک پرانتز ، تنها نشانه و ارماین اتومبیل بود.
[divide icon=”square” width=”medium” color=”#81d742″]
شرکت ولوو که در ایران بیشتر با ماشین های سنگین و بارگیری معروف است،معنای جالبی در پشت آرم خود دارد.
ولوو در زبان لاتین به معنای ” من می گردم” است و دایره پیکاندار نشان قراردادی فولاد است . دایره و پیکان همچنین یاذآور سپر و نیزه مریخ است که سمبل شیمیایی برای آهن نیز هست.هر یک از سیارات کلاسیک با یک فلز شناخته می شدند.
کمپانی فراری در سال 1929 توسط اقای انزو فراری تاسیس شد. لوگوی این شرکت نشان خلبانان ACEایتالیایی است. به خلبانانی که در جنگ جهانی اول 55 فروند جنگنده دشمن را منهدم کرده بودند، لقب ACE می دادند. این نشان به درخواست مادر یکی از همین خلبانان به نام Francesco Baracca، بر روی اتومبیل های مسابقه ای این کمپانی نصب گردید.
مفهوم لوگوی خودروهای معروف جهان