خودروی خورشیدی سوناتا مدل 2020 هیبریدی پنل سولار
خودرو با انرژی پاک و بدون آلایندگی با فاکتورهای استاندارد مانند سرعت و قدرت مناسب از دیرباز رویای بشر بوده و در این زمینه اقدامات موثری انجام شده است.
طی سالهای اخیر خودروهای برقی جای خود را در بازار تا حدودی باز کرده اند البته ایراداتی مانند نحوه شارژ مجدد و جایگاه شارژ و همچنین سرعت و قدرت ناکافی وجود دارد.
خودرو با انرژی پاک و بدون آلایندگی با فاکتورهای استاندارد مانند سرعت و قدرت مناسب از دیرباز رویای بشر بوده و در این زمینه اقدامات موثری انجام شده است.
طی سالهای اخیر خودروهای برقی جای خود را در بازار اروپا و آمریکا تا حدودی باز کرده اند البته ایراداتی مانند نحوه شارژ مجدد ، باطری های عمر محدود، جایگاه شارژ و همچنین سرعت و قدرت ناکافی وجود د ارد.
خودرو ساز بزرگ کیا موتورز کره جنوبی در خودروی محبوب سوناتا از برند هیوندای اقدام به تولید خودروی خورشیدی با پنل های روی سقف خود کرده است.
سقف سولار نامی جدید در تجهیرات صنعت خودرو سازی است که باید آن را به خاطر سپارید.
اگرچه هرگز سرعت و قدرت خودروهای برقی و خورشید حداقل تا 10 سال آینده به پای خودروهای سوخت فسیلی نخواهد رسید اما پیشرفت در زمینه خودروهای سوخت پاک قابل توجه و تاثیرگذار بوده است.
سیستم هیوندای سولار میتواند با شارژ کردن باتریها شعاع حرکتی خودرو را افزایش دهد و از خالی شدن بیمورد باتری نیز پیشگیری کند. بهگفتهی هیوندای روزانه ۶ ساعت شارژ با استفاده از پنل خورشیدی روی سقف میتواند شعاع حرکتی ۱۳۰۰ کیلومتر در سال را برای سوناتا هیبرید فراهم کند.
هیوندای سوناتای هیبرید مدل ۲۰۲۰ از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر از سری Smartstream استفاده میکند. این پیشرانه با کد G2.0 GDi HEV شناخته میشود و از سیستم تزریق مستقیم سوخت بهرهمند است.
قدرت پیشرانه ۱۵۰ اسببخار و گشتاور آن ۱۸۸ نیوتنمتر است. در کنار این پیشرانه از یک موتور برقی با قدرت ۵۱ اسببخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتنمتر بهرهگیری شده است.
انتقال نیروی پیشرانهها به چرخهای جلو با استفاده از یک جعبهدنده ۶ سرعته انجام میشود.
مجموع قدرت تولیدی سیستم هیبرید سوناتا ۱۹۲ اسببخار است. بهگفتهی هیوندای این خودرو در آزمایشهای انجامشده با رینگهای ۱۶ اینچی توانسته به میانگین مصرف سوخت ۴.۹۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دست پیدا کند. سوناتا با رینگهای ۱۷ اینچی مصرف سوخت بیشتری دارد و به ۵.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید.
بدون شک موتور برقی با تامین انرژی خورشیدی کاملا بی صدا خواهد بود و آلایندگی صفر را تجربه خواهید کرد ضمن اینکه استفاده از انرژی بی پایان و رایگان خورشید یک مزیت بسیار بزرگ خواهد بود و نیاز به سوختگیری در پمپ بنزین یا شارژ توسط شارژرهای مخصوص خودرو در مکان های محدود نیز برطرف خواهد شد.
به امید افزایش این گونه خودروها در همه جهان و کشور عزیزمان ایران که متاسفانه مسئولان توجه خاصی به کیفیت خودروهای داخلی ندارند و به بهانه حمایت از تولید داخل از ورود خودروهای باکیفیت خارجی نیز جلوگیری میکنند و اگر هم واردات محدودی صورت گیرد چنان قوانین و مالیات و قیمتی بر آن مترتب می شود که شاید فقط چهار درصد مردم بتوانند آنها را زیر پای خود تجربه کنند.